Wednesday, January 12, 2011

salam 2

     Dlam sbuah hadis mnyebut perihal seekor syaitan yg duduk diatas pintu rumah. Tugasnya ialah menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah & kejujuran isteri terhadap suami di luar rumah. Patutlah setiap kali suami balik, terdetik dihati isteri, suaminya berbuat serong di luar. Klau tidak diluahkan pun, hatinya tetap berdetik & mereka2 sangkaan yg bukan2. Mula2 boleh dipendam, lama-kelamaan pecah juga. Suamipun begitu juga terutama jika isterinya bekerja & pulang lewat. Sangkaan buruknya sentiasa ada lebih2 jika isteri berlawa2 lebih sedikit dari biasa.
     Rupa2nya ini semua dimulakan oleh  seekor syaitan. Kerjanya mudah iaitu menanamkan rasa berburuk sangka diantara suami & isteri. Apabila kedua2nya mula tuduh menuduh, berlaku hingga membawa kpd keinginan untuk berpisah, itu tandanya ia telah berjaya. Maka tugas akan diteruskan oleh syaitan yg lain pula yang akan memastikan pasangan tadi benar2 berpisah. Dalam proses ini, perbagai bisikan supaya mengingkari perintah Allah akan dibisikkan, yang paling mudah ialah meniupkan rasa tidak puas hati terhadap takdir & menganggap semua kekalutan ini berpunca dari takdir yang tidak adil. Maka keimanan pun mula goyah.
     Rasullah s.a.w tidak akan masuk kerumah sehinggalah ia mendengar jawapan salam dari isteri baginda. Disaat itu syaitan tadi akan lari. Suami akan melihat isteri dgn pandangan penuh kasih sayang & kepercayaan, isteri pula memandang suami dgn rasa rindu & kasihan. Pasti kesefahaman & kebahagian akan dikecapi.
     Perkara ini nampak kecil tapi implikasinya amatlah besar. Hanya dengan tidak memberi salam ketika memasuki rumah, bibit2 kebencian akan bermula. Alangkah ruginya membiarkan syaitan bebas meletakkan bisikan2 jahat kedalam hati kita. Maka tetaplah kita mengekalkan salam walau dimana saja kita berada.
(catatan ini ku edit dari sebuah buku motivasi)

No comments:

Post a Comment